MHD V POPRADE – LACNÁ, EFEKTÍVNA, EKOLOGICKÁ?

VEREJNÁ TELOCVIČŇA NA FRANCISCIHO
4. septembra 2018
PSIA POLITIKA PRE MESTO POPRAD
17. septembra 2018

Keď niekedy ráno cestou do práce stojím v kolóne pred kruhovým objazdom (a poobede sa scenár zopakuje), rozmýšľam nad tým, ako by sa dalo v Poprade cestovať efektívnejšie. Efektívnejšie ako autom. V okrese Poprad jazdilo v auguste viac ako 47 000 tisíc áut, v samotnom meste si toto číslo netrúfam odhadnúť. Ale áut máme v meste až až, vidieť to na cestách, parkoviskách na juhoch, fabrikách či obchodných centrách.
V každom meste je čiastočným riešením verejná doprava, teda MHD. Viem, že v Poprade nevybudujeme metro, električky ani trolejbusové vedenie. Ostávajú nám teda autobusy. Na tie som sa pozrel trošku detailnejšie.

MHD v Poprade na základe zmluvy s mestom zabezpečuje SAD Poprad, a.s. Tú vlastní zo 40 % nástupca bývalého Fondu národného majetku a zo 60 % prešovská firma TROLIGA BUS.
Niekoľko čísel:
– popradská MHD je stratová, podobne ako v iných mestách
– v roku 2017 najazdila v Poprade 500 000 kilometrov
– previezla 1 milión cestujúcich
– mesto dotovalo MHD sumou 604 000 eur – teda 1,21 eura za kilometer
– samotná MHD si zarobila 200 000 eur (odhad z dostupných údajov) – 38 centov za kilometer
– kilometer jazdy MHD na popradských cestách stál spolu 1,60 eura

Vlnu nespokojnosti spustil v decembri minulého roka návrh predĺžiť zmluvu o zabezpečení MHD so súčasnou spoločnosťou z pôvodného ukončenia v roku 2019 (a vypísania novej súťaže) na rok 2024. Kvôli investíciám do vozového parku. Sami viete, že kultúra cestovania a stav autobusov nebol určite dobrý. No na druhej strane, bez širších analýz a verejnej diskusie, sa mesto nakoniec zaviazalo, že do MHD pribudne 9 nových autobusov a mesto nebude platiť ročne 600, ale viac ako 850 tisíc eur pri porovnateľnom počte kilometrov.

MÁME ALE V POPRADE FUNKČNÚ MHD?
MHD jazdí na ôsmich linkách. Cestovné, ktoré sa nemenilo od roku 2014, je od 0,70 eura až po 0,05 eura, resp. zadarmo pre vybrané skupiny obyvateľov. Do roku 2021 by ju malo zabezpečovať 18 autobusov.

JE NAŠA MHD DOSŤ LACNÁ ALEBO BY MALA BYŤ AJ ÚPLNE ZADARMO?
Ročne by mesto stál tento krok o 200 tisíc eur viac, pri navýšení počtu cestujúcich aj viac. Možno. Nik z nás totiž netuší a mesto nezverejňuje, aká je skutočná obsadenosť autobusov MHD. Verím, že každé auto, ktoré by ostalo doma, by naše cesty odľahčilo. A občania vlastne ušetrili.

CHCEME EKOLOGICKÚ MHD?
Len pre porovnanie, elektrický autobus, na ktorý sa odteraz skladáme, stojí 470 tisíc eur. Obyčajný „neekologický“ 255 tisíc. Ak ale nechajú Popradčania autá doma a budú jazdiť aj tým neekologickým, nevypustíme do podtatranského ovzdušia menej škodlivín? Nie som ekológ ani meteorológ, ale práve takúto analýzu by bolo asi potrebné v našom „smart“ meste spracovať. A tiež sa zamyslieť nad tým, aké reálne sú ceny autobusov, na ktoré sa skladáme, ak ich dodáva spolumajiteľ popradskej autobusovej dopravy, teda predáva (skoro) sám sebe…

CHCEME EFEKTÍVNU MHD?
To je asi najdôležitejšia otázka. Mnohí z vás neraz konštatovali, že spoje MHD vynechávajú, nie sú nastavené dobre, intervaly niekedy až pridlhé. Popradčania, ak by ste si prispôsobili mestskú dopravu požiadavkám Juhov, Veľkej, Soboty či Matejoviec, jazdili by ste ňou viac a častejšie? Myslím si že áno.
Mestská hromadná doprava je opäť ďalšia zo súčastí fungujúceho mesta. Poďme sa teda o tej popradskej vážne rozprávať a prispôsobme ju obyvateľom. Aby bola cenovo dostupná a efektívna, a nie len ekologická a „smart“, lebo je to teraz moderné.